Friday 4 May 2007

Min dag som kriminell

Okej. Sa här ligger det till; jag har precis varit med om en av de konstigaste upplevelserna hittills i mitt liv. En riktig, precis-som-i-film, line-up hos polisen. Här maste jag dock klargöra att jag inte begatt nagot slags brott (herregud, jag har inte ens snattat en enda godisbit under hela mitt 21-ariga liv), utan att jag helt enkelt blev "castad" pa gatan av tva polismän som sökte blonda (icke-skyldiga) tjejer till nämnda line-up (se nedan).

Sa jag infann mig hos polisen utsatt tid, tillsammans med tva stycken katalanska, halvblonda tjejer (bada pahoppade pa gatan precis som jag, bada med ganska manga fragor om vad vi egentligen gjorde där). Det hela börjar med att nagon tar fel pa oss och tva vittnen och därför vill ha med mig och en av katalanskorna till en rättegang. Men sa kul skulle vi ju inte ha. Nar missförstandet uppdagats far vi istället kliva in i ett litet klaustrofobiskt rum, ta pa oss varsin nummerskylt och titta framat. Sedan fors en annan tjej in i rummet (förmodligen den misstänkta, definitivt en ungdomsbrottsling), och i det här landet är det knappast förvanande att se att hon inte ens är blond (snarare mörk med lite gulstripiga slingor). Det är alltsa henne vi skulle likna. Jag börjar fnissa nervöst, katalanskan bredvid mig med. Framför oss finns en tonad glasruta, pa andra sidan förs offret in och fem minuter senare kan vi konstatera att vi alla är oskyldiga och fria kvinnor. Snacka om ny erfarenhet.

Nu sitter jag pa jobbet och njuter av att vara oskyldig och att kunna lägga till ännu en sak till mitt "konstiga saker jag gjort"-CV.

Ikväll ska Alfs (min lägenhetskompis) födelsedag firas. Igar hade jag en supertrevlig kväll med Guillaume (han jobbar som vinkännare trots att han bara är 24, kanske ska börja pa Tour d'Argent i Paris om ett halvar och ska ta ner sin bil hit sa han kan aka ut till olika vingardar - roadtrip here we come!). I onsdags traffade jag Francesco igen efter 10 dagar ifran varandra, jag fick precis vad jag ville ha; en NY-tröja och min pojkvän tillbaka med större närhetsbehov än nagonsin. Äntligen helg!

No comments: